Tuesday 8 December 2015

WARKAH CINTA BERBAU SYURGA

Adat menghukum pada yang zahir ,
Mengukur cakap menghurai sifat,
Cinta tidak semestinya di bibir,
Hanya makrifat akan mengungkap hakikat.

Hidup mesti terus dan kenangan perlu dilepaskan. Jangan terus merungut tetapi fikirkan hari esok. Jika asyik membelakangkan matahari, kita hanya akan melihat bayang-bayang sendiri. Pandanglah depan, sinaran akan menyambut hangat dan mengusir segala kedinginan yang membeku dalam duka semalam.

Aku telah pateri pada sungai hati,
Aku telah lukis pada cermin budi,
Aku telah ukir pada tulus erti,
Untuk aku terus berdiri,
Memegang janji.

Biarlah atmosferaku hampir terbakar,
Biarlah musim-musimku jadi kemarau,
Sekalipun ilusi dan fantasiku kering garing,
Dan tanah mimpiku merekah.
Tunggu pecah menanti musnah,
Aku akan tetap teguh berdiri,
Walau apa pun yang terjadi.

Andai segala-galanya hangus,
Andai arang jadi abu,
Andai hitam jadi kelabu,
Aku akan cekal mengharung hidup,
Menobatkan janji,
Sekalipun aku di sini,
Menunggu mati.

-A. UBAIDILLAH ALIAS-

1 comment: